Egészség, sport

Szemünk egészsége

Az elmúlt hónapokban jelentősen megnőtt az az időintervallum, amit a képernyő előtt töltünk, a digitális oktatás következtében. Ahogyan ezelőtt is, most talán még fokozottabban kell odafigyelnünk a szervezetünkre, egészségünkre.

Gyerekkorunk során sokszor hallhatjuk szüleinktől, hogy ne nézzük olyan közelről a tévét, viszont a technika fejlődésének köszönhetően a LED-es képernyők kékesfehér fénye többfajta eszközből árad felénk, mint például a monitorok és az okostelefonok, a tabletek színes képei is. Sok esetben talán a mobilunk a legveszélyesebb, mivel az elektronikus felületen való olvasás mellett, még a betűk is apróbbak az átlagnál.

Hosszútávon ezen fények komolyabb problémákat is okozhatnak, azonkívül, hogy elősegítik a későbbi látásromlást. A szemünk begyulladhat, vagy kiszáradhat a monitor nézése közben, hiszen jóval kevesebbet pislogunk, mint általában. Az érzékenységet a védőréteg, vagyis a könnyfilm felszakadozása okozza. A szemszárazság nem csupán azonnali tüneteitől (pl. csípő, viszkető érzés) kellemetlen, hanem a későbbi fertőzések kialakulásának lehetőségétől is. Ebből kifolyólag szinte bárkinek ajánlható, miképpen a szemeinek ápolásáról – akár szemcsepp segítségével – gondoskodjon.

Tanulás közben érdemes legalább 15-20 percenként elszakadni a géptől, és tornáztatni a szemünket egy-két egyszerűbb gyakorlattal, például rövidebb időközönként nézhetünk egymás után messzire, majd közelre, vagy kiválaszthatunk egy távolabbi pontot a szobánkban, ezután pedig kitekintünk az ablakon, így átmozgatva a szemizmainkat.

Természetesen ahogyan mindig, amikor egészségről van szó, a táplálkozás szintén közrejátszik. A zöldségekben, illetve a gyümölcsökben található antioxidánsok segítik a látóhártya épségben maradást, csakúgy mint az omega-3 zsírsavakban gazdag ételek. Ezenfelül a rendszeres folyadékpótlás elősegíti a könny termelődését, ami kiemelkedően fontos a szem nedvességének megőrzéséhez.

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük