Egyéb,  Történelem,  Zene

Az amerikai rap/hip-hop

Ez a két szó, hogy rap és hip-hop, a maga 70-es éveit járó New Yorkban (pontosabban Bronxban) váltak fogalommá, és a helyi afroamerikai közösség használta, illetve a ma underground művészeknek nevezett kezdő előadók kísérleteztek e műfaj/műfajok kialakításával. Ez a kísérletezés annyira sikeres lett, hogy egészen a nyugati partig kinőtte magát, majd a 80-as évek közepére ki is alakult a mára már egész világ által ismertté vált west side rap/hip-hop. A 90-es évek elejére, olyan nevek váltak – még a mai napig a köztudatban is – legendává, mint például Tupac Shakur (AKA 2Pac), vagy Cordozar Calvin Broadus   (AKA Snoop Dogg) és André Romelle Young (AKA Dr.Dre).

The Notorious B.I.G. és Tupac
(https://6i.tumblr.com/post/161402011804/kings)

Eközben a keleti part még mindig képviseltette ebben az időben magát, a 2000-es évek elejére egy nagyon éles, szembetűnő különbség alakult ki a két part stílusa között. Ami meglepő és szerintem nagyon lenyűgöző, hogy ez a két különbség még a mai napig észrevehető, és igen erős. Ezekben az időkben jelent meg az east side rapben Shawn Corey Carter (AKA Jay-Z) neve, illetve a mai napig karrierjét folytató ( ami őszintén manapság nem a legfényesebb ) Kanye Omari West neve is. Mindketten a west side-tól eltérő (ami California hangulatára hajaz) egy New York hangulatához hasonlító zenei vonalat fogtak meg, amiről azt kell, hogy mondjam nagyon el sikerült találniuk. A west side rapet még mindig művelték az alkotók Comptonban (Californiában) és a művészet keveredett az akkoriban is már ott működő bandák létével. A sok bandaháború sajnos rengeteg rapper életét követelte, hiszen a pénz és siker gyorsan belekeverte őket ezekbe a bandákba, ahol azt érezték, hogy fel lettek karolva.

Kanye és Jay-Z (https://www.eonline.com/uk/news/874596/jay-z-opens-up-about-alleged-feud-with-kanye-west-and-reveals-what-really-hurt-him)

A 2000-es években egy csomó fiatal rapper került be a köztudatba, például 50 Cent, Eminem és Lil Wayne is. A 90-es évek végén és a 2000-esek elején a világra kiterjedt a hip-hop műfaja, és már szinte mindenhol, így hazánkban is művelték ezt, de ez egy másik sztori lesz.

Roddy Rich (https://www.revolt.tv/news/2020/4/17/21225207/roddy-ricch-newborn-son)


A 10-es évek elején egy nagy fordulat következett be, hiszen megjelent a 90-es évek Atlantájára visszagyökereztethető Trap, amit a mai napig követnek egyes előadók és egy új, megunhatatlan vonalat hozott a rapbe. A zenék jelentése szintén megváltozott, (ami az Amerikában élő feketék megváltozott társadalmi helyzetére követhető vissza) már nem a kisebbség ellen irányuló ellenszenv és elnyomás, illetve az onnan való kitörésre utaltak a sorok, hanem az anyagi javakkal való „mutogatásról” szóltak a számok, amivel nincs gond, hiszen ezeket a sorokat is meg lehet tökéletesen írni. 

Az elmúlt években egyre több előadó kapott helyet a sorban, és azt kell, hogy mondjam, egyre jobbak lesznek a zenék – persze a legendák zenéit sosem lehet elfelejteni. Bár a drogok és a bandák harcai még mindig helyet kapnak a zenékbe, amit nem támogat senki, attól a rap/hip-hop kultusza sose fogja magát kinőni a köztudatból, mindig benne marad, hiszen sokan szeretik, emellett értenek a műfajhoz.

Ez egy rövid bemutatója a műfajnak, de szeretnék még a személyes élményeimről is írni, mert annyi érdekes dolog van erről az irányzatról.

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük